NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 juli, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juli, 2008
Skrivet av: Rickard Grusell skrivet 2008-03-09, 13:36
I St Skedvi personaliebok C:4 s344 (2194.64.97500) för den 20/5 1798 skrivs om Israel Tiburtsson från Bispbergshyttan. Han uppges vara född i Sundborn den 19/4 1721 av Tiburtius Eriksson och Anna Sakariasdotter.
 
Jag söker hjälp med en renskrivning av den text som skrevs till Israels begravning med en förhoppning om att däri finna något mera om hans härkomst och/eller hans föräldrars och om de eller han verkligen var ifrån Sundborn.
 
Den 22/1 2006 påbörjades av mig en diskussion under Sundborn om Israel Tiburtssons härkomst. I den  framkom att han och hans syster Anna var födda i Julita (D) socken, se Björn Engströms svar i samma diskussion den 27:e i vilken han namnger moder Lisken Israelsdotter (f. ca 1698) från Karlsbyn i Sundborn och fadern var Tiburtus Tiburtsson Sundell (f. ca 1641) som föräldrar. I mitt efterföljande inlägg finns referenser till motsvarande Israels och Annas födelseboksanteckningar.
 
Björns och Birgitta Olofsson inlägg i samma diskussion i början februari stärker ju också teorin att Israel och Anna var födda i Julita.
 
Det jag med ovan söker är en möjlig förklaring till de olika utpekade föräldraparen. Födelseboken i Julita är ju väldigt tydlig men det är ju Personalieboken i St Skedvi också, kan prästen som skrev inför Israels begravning ha tagit fel på Israels föräldrapar, kanske bara en sammanblandning?
 
Mvh /Ricke
 
(Meddelandet ändrat av ricke den 09 mars, 2008)