NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 oktober, 2013
Skrivet av: Ewa Karlsson skrivet 2013-05-24, 15:30
Hej
Mina uppgifter har jag hämtat från Norsk folkräkning 1875. Den kvinnan jag undrar över är som det står i den Norska folkräkningen: Kjerstine Vilhemine Nielsdatter f. den 7 juni 1873 i Målsjord, Lenvik, Troms. Hennes far heter Kristiansen Niels Berg f. 1831 Lenviken och modern Sedeliusdatter Karn-Anna f. 1829.  
 
Kristine Wilhelmine (som det står i de svenska böckerna) anländer Gävle den 12 juni 1894 enl. B1:12a (1891-1894) bild 21. Kristine W var anställd hos polismästaren/häradshövdningen i Gävle enligt A1:23g (1891-1895) sid 268.  
Jag ifrågasätter detta inkomstdatum till Gävle Heliga Trefaldighets kyrka? eftersom Wilhelmine, redan den 27 mars 1895 föder min farfar på Allmänna BB i Stockholm.  
 
Efter hemkomsten från Allmänna BB i Stockholm upptas modern som piga i familjen Sjöström, Målarmästarfamiljen. Min farfar får dessutom detta släkt namn. En av sönerna i denna familj heter Gustaf och modern själv heter Wilhelmine och min farfar döps till Gustaf Wilhelm. Inte konstigt att man vill ha reda på datum om verklig utskrivning från Norge då? Datumen i kyrkoböckerna handlar ju om när prästerna fick avierna från resp. församling. Farfar står som o ä men kvarstannar i familjen Sjöström och de bekostar dyra utbildningar. Modern lämnar sonen där och gifter sig med en annan man, där farfar nog inte var accepterad.  
 
Kan någon som känner kyrkoböckerna i Norge hjälpa mig med att få fram NÄR hon skrivs ut ifrån sin egen församling i Norge?  
 
Stort tack till den som kan hjälpa mig med denna gåta.  
Ewa Karlsson