NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2015
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-03-25, 23:20
Hej.
 
Är det någon som känner till någon prästsläkt Jacobi i Birzai på 1740-talet eller tidigare ?
 
Jag försöker reda ut Regementsskräddare Erik Johan Baudins f. 1735, anor. Baudin var verksam i Umeå och Piteå. Till sina barns faddrar omk. 1770 har E J Baudin en Fältskärsgesäll Friedeman Gottlob Jacobi som anges som född i Livland. Friedeman Gottlob Jacobi, är också boende i Piteå, Norrbotten.
 
När Friedeman Gottlob Jacobis son Carl Petter Jacobi föds 4/12 1746 i Piteå, så finns det faddrar från Livland åt Carl Petter, men de har ställföreträdare åt sig.
 
Dessa faddrar är Kyrkoherden uti Lifland Carl Wilhelm Jacobi, ( kan det vara Friedeman G Jacobis bror ? eller far ? ) Kyrkoherden i Lifland Michael Roggon, Pastorskan i Lifland Lovisa Margareta Roggon
 
Än i dag lever det kvar bland Erik Johan Baudins ättlingar att de ska härstamma från Estland, Lettland eller Litauen. Väldigt mycket stämmer av andra släktsammanhang som ättlingarna har berättat om. Denna Erik Johan Baudin verkar också ha någon sorts anknytning till Finland. Jag tycker att E J Baudin stämmer in som en tänkbar son till Ottiliana Blomfeldt f. ca 1701 i Livland och hennes make Olof Bodin från Kopparnäs, Piteå, men jag har inte hittat något bevis för att det är så.
 
Ottiliana Blomfeldt har en bror Casper Fredric Blomfeldt f. ca 1690 i Livland. Deras far har jag inte hittat någon uppgift alls om ???
 
Friedeman Gottlob Jacobi var gift i sitt 2:a gifte med Casper Fredrik Blomfeldts dotter, 1:a giftet med Anna Christina Thelai ( modern till hans barn )
 
Googlar man på namnet Carl Wilhelm Jacobi så får man fram en tyskspråkig sida med präster. Där kan man tyda att Carl Wilhelm Jacobis far är ( probst ) präst i Bersen ( Birzai ), utan att nämnas vid namn.
 
Så jag är tacksam om någon kan ge lite information om Carl Wilhelm Jacobi, Michael Roggon och Lovisa Margareta Roggon, så att jag kanske kan få grepp om Erik Johan Baudin genom dessa Jacobi och Roggon.
 
mvh
Carina