NULL Skriv ut sidan - Litauen

Anbytarforum

Titel: Litauen
Skrivet av: Patrik Borneson skrivet 2014-09-17, 22:21
Hej!
 
Jag har precis börjat släktforska på min mors sida men har nu kört fast. Jag har fått fram när min mormors föräldrar kom till Sverige och var de kom ifrån. Jag nu sökt på Jewishgen.org LitvakSig utan att hitta något så nu hoppas jag någon här kan hjälpa mig hur jag ska gå vidare.
 
Det jag vet är följande:
Min mormor, Maria Samuelsson (född Epstein), föddes i Stockholm 1906-08-25.
Hennes far Abram (alt. Abraham) Epstein (i en del dokument står det Abram Apschtein Epstein) är född 1880-04-15 i Ligomski, Litauen. Han och hans fru, Chae Selde Epstein, kom till Sverige i april 1905.
 
Chae Selde Epstein (född Scher) föddes 1883-09-12 i Kaunas, Litauen.
 
Abrams föräldrar hette Chaim Michael Epstein och Ester Bran.
 
Mer än så vet jag inte. Uppgifterna har jag hittat dels i Rotemansarkivet i Stockholm samt i Abrams ansökan om svenskt medborgarskap.
 
Det som kanske gör det hela så komplicerat är att i beslutet om medborgarskap finns ett brev från den litauiska ambasaden i Köpenhamn där det står att han inte är känd i Litauen och därför kan de inte lösa honom från något litauiskt medborgarskap.
I Anlednlng af Deres Ansögning om Fritagelse for Litauisk Statsborgerforhold, skal den litauiske Legation herved meddele Dem, at man faaet svar fra det litauiske Udenrigsministerium, med Resultatet af den Undersögelse, som er foretaget i Deres Sag, hvoraf det fremgaar, at ingen i Litauen kender Dem; da De heller ikke har registreret Dem i Tide, kan man fölgelig ikke betragte Dem som litauisk Undersaat, och der kan derfor heller ikke rejses noget Spörsmaal om at löse Dem fra Undersaatsforholdet til Litauen, hvorfor Legationen ikke kan udstede Dem noget Lösningsdektret.
 
Jag hoppas att den här informationen ska räcka får att någon av er ska kunna peka mig i rätt riktning.
 
Hälsningar,
Patrik