NULL Skriv ut sidan - Litauen

Anbytarforum

Titel: Litauen
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-05-22, 08:37
Jag var i den lilla staden Plunge (ca. 12.000 invånare)i Litauen till en internationell teterfestival, för en dryg vecka sedan. Där ligger ett slott som tillhört ätten Oginski som har innehaft titeln Hertig,. Känner någon till denna ätt? Var den kom ifrån och om de fortfarande finns ättlingar etc.? Dessutom bodde vi vid en fantastiskt vacker sjö Plateliai (som nu är nationalpark). Alldeles utanför mitt pensionat fönster låg en mycket vacker bevuxen ö mitt i sjön som hade haft en borg tidigare, Detta område hade förlänats en fransk greve av Hertigen Oginski för insatser i krig som så på 1700-talet byggde ett befäst slott på ön. Vilken fransk greve kan de ha varit. vår tolk berättade detta men hon kunde inte minnas namnet på denne greveätt. Litauen har ju tillhört olika stormakter men också varit ett större kungadöme tidigare i historien. Någon som känner till dessa ätter och området kring Klaipeda, Palanga och Plunge i Litauen, jag har varit där två gånger nu och börjar känna mig lite hemma och därför intresserad av att veta mer?
M.V.H. Steve