NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-28
Skrivet av: Ulla Nordling Andersson skrivet 2007-01-25, 14:36
Tack igen Karlis!
Slottet heter Leegen. Ligger 12 km från Grobin. Socken Durben.Fideikommissherrarna hette v. Kleist 1747-1887. Sedan tog en syster till v.Kleist över, baronessan Ida v. Grotthuss. Leegen blev indraget 1921 till lettiska staten.
Min mammas farmor Anna Doning föddes när hennes mor var på rymmen med slottets kusk:Doning.
När Anna bara var ett par månader dog mamman i kolera. Eftersom lilla Annas mormor var nybliven änka hoppades Annas mamma att hennes lilla baby skulle tagas om hand. Faders lämnade in Anna men var själv sjuk. Man fick senare bekräftat att båda föräldrarna var döda i kolera.
Leegen gick från familjen till en kusin till Annas mor eftersom inga fler barn fanns.
Mormodern och Anna fick ett undagtag i slottets ena flygel.
Annas mor existerade inte längre för familjen och i hennes dopbevis står det: moder okänd.
Anna berättade för min mamma att hon inte ens fått se sin mor på porträtt i slottets galleri. Porträttet var borttaget och platsen det suttit på var tom för att markera att man tagit avstånd.
  Anna var 15 år när mormodern dog och hon skötte sin mormor så länge hon kunde. Sedan fick hon bo några år hos prästen i prästgården där hon fick hjälpa till att plocka rosenblad i prästträdgården för parfymtillverkning.
Hur länge hon var hos prästen vet vi inte men hon tog sig till som ung till S.t Petersburg, träffade där min svenska morfars pappa, August Ferdinand Westerberg. När kriget kom 1917 var hon änka och följde med sin son, min morfar, och hans familj till Stockholm. Hon hade tre fotografier inramade till tavlor som hon flyttade med sig hela livet. Framsidan och baksidan på slottet Leegen och ett på hennes mormor. Jag har fotografierna nu.  
Enligt Anna hade hennes mormor gråtit sig blind över alla sorger och olyckor som drabbat hennes nära och kära.
 
Min syster och jag tänkte åka över till Riga i juni och leta på plats. Tyska kan vi hausgemachtes så det kan nog funka med en ordbok till hjälp. Eller?
MVH/Ulla