NULL Skriv ut sidan - Lettland

Anbytarforum

Titel: Lettland
Skrivet av: Ulla Nordling Andersson skrivet 2014-06-07, 16:30
Kungliga Biblioteket har mycket bra litteratur, särskilt om man forskar i adelsfamiljer. Hos oss har en släktsaga berättats från släktled till släktled. Jag har grävt djupt, med förutom nämnda bibliotek, det fantastiska Raduraksti, men också med utomordentligt bra hjälp av Riksarkivet i Riga, som letat när jag gått bet, och också tytt kluddig obegriplig text. Jag har letat efter mammas farmor Annas, mormor och morfar. Efter sju år trodde jag att jag stod vid vägs ende, och insåg att en del av det som berättats var just en saga.
Jag fick idén till en delvis ny bakgrund av ett tips från en av G-gruppens medlemmar och trots att jag tyckte att jag använt precis allt som går av olika idéer i mitt letande, så föll nu alla pusselbitar på plats. Släktsagan försökte dölja att mammas farmor var barnbarn till en baron med en mamma av folket. Eftersom mamman dog då då Anna var 3 år togs hon emot, och fick växa upp slottet med sin mormor. Som bara var mormor i egenskap av att vara gift med morfar.  
Mamman av folket hette Charlotte M?hlbach, född i Goldingen 1813. Har någon stött på det efternamnet? Det finns inte  inte några kyrkböcker för den tiden i Goldingens  lettiska församling. Vilken osis! I den tyska finns hon inte. Så nu är det nog vägs ände.  
Mvh
Ulla