NULL Skriv ut sidan - Lettland

Anbytarforum

Titel: Lettland
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2014-02-19, 23:39
Jag har genom litteraturreferenser fått vetskap dels om ett arkivbesånd inom Lettlands historiska arkiv, dels några sidor i dokument med exakta beteckningar. Jag har skickat en fråga om kostnaden för att få kopior gjorda för över tre månader sedan, men har inte hört något ifrån dem. Är det så det är med detta arkiv ? De tycks inte ha någon datoriserad beståndsförteckning motsvarande vårt NAD heller. Det söksystem de har ger en rad för hela arkivet om 73 volymer. Det är 1600-talets Kurland det gäller och och det är inte kyrkboksinformation utan brev, räkenskaper och kontrakt. Frågan jag ställde var ju enkel och rättfram och formulerad på engelska, så jag tycker att de skulle ha lätt att förstå den. Tyska är inget problem för mig, om det skulle hjälpa.
 
Jag har goda erfarenheter av forskning i Finland, i England och i Holland. Då har jag haft stor hjälp av forskare på plats, som jag kunnat göra gentjänster i Stockholm. Man tycker ju att en ambitiös släktforskare i Lettland skulle komma att ha ett stort intresse av information i RA eller KrA. Finns det något ”Anbytarforum” i Lettland ?