NULL Skriv ut sidan - Kroatien

Anbytarforum

Titel: Kroatien
Skrivet av: Anne-Lee Wilson skrivet 2009-02-08, 18:31
Tillägg till mitt tidigare inlägg:
 
Som gift hette min farmors mor Benka Skazlic och hon var född 14 Mar 1899 i Zadar?/död 1979 i Zadar,hennes make hette Ivan Skazlic och han dog redan 1934,antagligen i Zadar.
År 1990 besökte jag deras grav som var på en katolsk kyrkogård lite utanför(eller i utkanten av)Zadar.
 
Min farmor har berättat att när hon föddes(år 1934)tillhörde staden Zadar Italien och hon var italiensk medborgare och var tvungen att lära sig italienska i skolan.
På Wikipedia ser jag att Zadar tillhörde Italien 1920-1945.
 
Hur går jag vidare?
Jag kan inte tex. serbokroatiska etc.
Benka bodde i Sverige 1967-1979,kanske det kan finnas papper angående henne i svenska arkiv???  
Blev man automatiskt svensk medborgare efter att man bott i Sverige en viss tid på denna tiden eller hur funkade det?
Kan man på något sätt få någon ledtråd om deras ursprung via deras efternamn Skazlic?
Vad jag förstår så tillhörde staden Zadar Österrike-Ungern Unionen fram till 1918,är det rätt?
Jag är väldigt intresserad av att finna min farmors föräldrars urspung men jag har ju så lite fakta om dem.
 
Tyvärr har min farmor inte så mycket information att bistå mig med om sina föräldrar.
 
Tacksam för råd och tips!
 
Med vänlig hälsning,
Anne-Lee Wilson
Virginia,USA