NULL Skriv ut sidan - Olsen, Carrie f1884 Sverige ? I Canada 1906-1913 ?

Anbytarforum

Titel: Olsen, Carrie f1884 Sverige ? I Canada 1906-1913 ?
Skrivet av: Lena Gustafsson skrivet 2013-05-14, 20:05
Hej! Söker anorna till min dotters amerikanske pojkvän. Han visste att en gren var från Sverige och att det var en Violet Olsen som föddes 1906 i Canada, möjligen i Calgary, med åtminstone en svensk mamma, Carrie Olsen. Det jag vet om dem är följande:  
Carrie var född 1884 i Sverige. Gift med Frank Olson, som enligt census i USA ska vara född 1868 i Missouri, USA, och ha tyska föräldrar. I en tråd på annat forum hade man dock kommit fram till att även Frank var svensk och namnet kan ju tyda på det. Jag vet att de bodde i Canada åtminstone mellan 1906 och 1913, då de fick barn mellan dessa år. Jag har också läst att Carrie var 21 år när hon gifte sig, alltså runt 1905. Om det var i Sverige, USA eller i Canada har jag inte lyckats få fram. I en av Frank  och Carries söners death certificate framgår att moderns maiden name var Olsen, medan faderns namn stavades Olson. Kanske tyder det på att hon verkligen hette Olsen som flicka och det skulle kanske vara enklare att hitta henne då. Har dock inte lyckats med detta. Jag vet inte alls hur jag ska fortsätta letandet - eller om jag måste ge upp. Har letat på Emibas men inte hittat någon som kan stämma på min Carrie, och Carrie kan väl vara både Karin och Christina... Har fått tips om en norsk kvinna som hette Carrie Olsen och som utvandrade från Norge men har kollat upp och det verkar inte vara hon - det är för mycket som inte stämmer.  
Ur 1920 Census USA:  
Frank Olsen, 52. Parents from Thûringen, Germany.  
Carrie, 36. Parents from Sweden.  
Violet, 14 (f 1906 in Canada)
Helen, 12 (f 1908 in Canada)
Gordon, 9 (f 1911 in Canada)
Eric, 7 (f 1913 in Canada)
William 2 (f 1918 in Missouri)
 
Tacksam för all hjälp och tips jag kan få om någon känner igen dessa namn eller om någon bara har tips på hur jag ska gå vidare. I census i USA står det noterat english tillsammans med födelselandet. Antar att det syftar på att det är den engelska och inte franska delen i Canada.  
 
MVH
Lena