NULL Skriv ut sidan - Olsen, Carrie f1884 Sverige ? I Canada 1906-1913 ?

Anbytarforum

Titel: Olsen, Carrie f1884 Sverige ? I Canada 1906-1913 ?
Skrivet av: Lena Gustafsson skrivet 2013-05-06, 21:23
Hej! Jag försöker finna de svenska anorna till min dotters amerikanske pojkvän! Han vet väldigt lite om sin släkt och det enda jag egentligen fått veta om släkten är att hans farfars mor hette Violet Olsen och var född i Calgary, Canada, till svenska föräldrar. Fick också veta att släkten verkar komma från Missouri, USA, och jag har också hittat Violet med familj där.
 
Denna Violet Olsen/Olson föddes 1906 i Canada (ingen uppgift ännu som styrker att det skulle vara i Calgary alltså). Hennes mamma var Carrie Olson/Olsen och pappan hette Frank Olson. Här är jag lite undrande angående efternamnet - för mig låter Olson/Olsen väldigt skandinaviskt men i Census i USA står att Fransk föräldrar var födda i Tyskland (på något ställe står Th?ringen). Inga namn. Men hur som helst, Carrie - det kan väl vara Karin, Kari, Carolina osv, men hur ska man kunna gå vidare med bara förnamn och ett årtal när hon föddes - 1884 i Sverige? Jag har tillgång till Ancestry.com och jag har också sökt på Canada Genealogy Forum och så FamilySearch.org. Jag har även mejlat till First Lutheran Church i Calgary, eftersom de enligt uppgift bodde där, men ännu inte fått svar.  
 
Är det någon som har tips på sökvägar och vad man kan göra med så här knapphändig information? Skulle vara så roligt att kunna visa dotterns pojkvän var hans släkt bodde i Sverige, när han kommer hit i sommar!
 
Tacksam för alla tips!