NULL Skriv ut sidan - Stora Skedvi

Anbytarforum

Titel: Stora Skedvi
Skrivet av: Leif Olofsson skrivet 2014-04-15, 14:47
Hej Ted.
Du har rätt i att Erik Er/ik/sson, mågen i Klackbo, inte är lätt att hitta igen, eftersom han inte föddes 1660, som det står i AI:2.  
Däremot vigdes Erik och Vendela 1680, det framgår av en kyrkoräkenskapsbok som tyvärr inte är fotograferad av AD (än.... jag har stött på). Där anges Erik från Fäggeby, vilket säkert är rätt. Men 1680 bör han ju ha varit äldre än 20 år, så du kanske ska kolla bakåt i födelseboken, vilket jag inte gjort.
I AI:1, s 95 finns en familj Erik Eriksson med hustru Anna (Matsdotter) och barnen Mats, Erik, Johan, Anders och Mårten. Det är gården Klockars det är frågan om. Fader Erik var nämndeman, så det var säkert en ansedd gård i socknen, väl duglig att lämna två söner som mågar i Klackbo. Jag känner mig alltså ganska säkert på att så var fallet, även om jag inte kan bevisa det utan att ha gått igenom domböckerna för tiden. Där kan ju finnas mål, jordeköp, arvstvister eller annat som ger klarhet.
Klackbo Erik Er/ik/sson (senare gården Gabriels) dog i alla fall 1730 (F:4, s 161 AD).

Det är väl ungefär så långt det går att komma med kyrkobokföringens hjälp.
Hälsningar
Leif