NULL Skriv ut sidan - Karlsson Erik *1890 Ljuder. Utv ca 1914 till Kanada ?

Anbytarforum

Titel: Karlsson Erik *1890 Ljuder. Utv ca 1914 till Kanada ?
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2009-06-30, 21:42
Min pappas äldre kusin Erik Gustaf Henning Karlsson född 1890 7/11 i Backa, Ljuder socken (Kronobergs län, Småland) emigrerade strax innan första världskriget bröt ut. Han och en kamrat ifrån trakten ska ha åkt tillsammans för att slippa kriget som alla befarade skulle komma. Om han reste via USA eller direkt till Kanada vet jag ej. Han arbetade däremot i Kanada som skogshuggare. År 1939 ska han ha bestämt sig för att återvända till Sverige - skeppet han färdades på kom strax utanför Frankrikes kust då det tvingades vända om; andra världskriget hade brutit ut. Han kom aldrig hem. Så säger familjeberättelsen. Han ska ha avlidit på 1970-talet, inneboende utan familj, men enligt ett ovisst påstående ska han haft en son ihop med en indianska, om det nu är sant.  
 
Erik Karlsson var son till hemmansägaren Frans Johan Karlsson (f 1867 2/10 i Virsryd, Linneryd sn) ohh Hilda Gustafsdotter (f 1864 27/1 i Backa, Ljuder sn - dtr t kyrkvärden och hemmansägaren i Backa Gustaf Johansson (f 1822 i Öljemåla, Linneryd sn) ohh Johanna Petersdotter (f 1822 i Backa, Ljuder sn) ).
 
Hur går jag vidare för att finna Eriks öden och eventuella familj?  
Inga av hans syskon har efterlämnat barn så denna släktgren slutar om det inte förhoppningsfullt visar sig att Erik lämnat barn efter sig i Kanada. Går det även att få veta namnet på hans kamrat som han reste tillsammans med?  
 
Minsta lilla tråd att nysta i tas tacksamt emot.
 
Vänligen,
Niclas Rosenbalck