NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 juni, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 juni, 2014
Skrivet av: Christina Blanck skrivet 2014-06-13, 00:14
Jodå, jag har koll på Stina Lisa i Bollnäs från åtminstone 1773 då hon konfirmeras (som Jungfru Stina Dahlberg i Heden) fram tills hon dör 1806, förutom en period i Mo (?-1780). (Har inte hittat henne i Mo men har inte letat jättenoga.) Hon finns hos Nicolaus Faber och Helena Dahlberg i Heden, Bollnäs i hfl AI:2b och framåt, men är inte hos dem i AI:1. Oäkta sonen Carl Fredrik Dahlberg som ska vara född 1783 17/10 hittar jag ingen födelsenotis för i vare sig Bollnäs, Mo eller Falun. Han ska ha blivit mördad 1822 men det är en annan historia som jag inte alls har forskat i än.
 
Jag vet inte när Stina Lisa först kom till Bollnäs (jag hittar henne inte i inflyttningslängderna före 1773, bara 1780 då hon flyttar in från Mo). Är hon dotter till furiren Fredrik Dahlberg som dog 1761 i Stora Kopparberg så kanske Faber med hustru tog hand om henne efter faderns död. Faber och hustrun hade en dotter Dorotea Christina född 1757, död samma år, och sedan verkar de inte ha fått fler barn.
 
Problemet är att hitta något som kopplar ihop Stina Lisa med sitt ursprung i Falun när man inte hittar familjen Dahlberg i husförhörslängden där. Jag hittar inte heller någon bouppteckning efter Fredrik Dahlberg. Det här var svårt, men tack för ditt försök att hjälpa till!