NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 juni, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 juni, 2014
Skrivet av: Christina Blanck skrivet 2014-06-11, 23:34
Tack, men familjen jag söker finns i Stora Kopparbergs födelseböcker (det borde jag kanske ha sagt) så det är väl där de även borde finnas i husförhörslängderna. Det är en furir Fredrik Dahlberg med familj, han och hustrun får barnen Fredrik 1753-12-23, Christina 1757-03-17 och Helena 1760-06-18, alla barnen ska vara födda i Östanfors men jag kan inte hitta familjen i husförhörslängden. Både fadern och dottern Helena dör 1761, sonen Fredrik har också en notering i födelseboken om att han dött men jag har inte kollat när han dog. Jag skulle vilja följa modern (Christina Andersdotter Dahlin) och dottern Christina framåt i tiden men hittar dem som sagt inte.
 
Anledningen att jag söker dem är att jag undrar om dottern är den Stina Lisa Dahlberg som växer upp i Bollnäs hos fältskärsgesällen Nicolaus Faber och hans hustru Helena Dahlberg (f. 1733 i Falun), Stina Lisa ska vara född 1757 i Falun. Hon omnämns som systerdotter i Nicolaus Fabers bouppteckning så hon verkar inte vara hans dotter, och dessutom heter hon ju Dahlberg och inte Faber i efternamn. Jag får inte ihop hur dessa personer är släkt. Är Stina Lisa dotter till Fredrik Dahlberg så är hon kanske Fabers hustrus brorsdotter, om Helena Dahlberg är syster till Fredrik Dahlberg. Via FamilySearch hittade jag för övrigt en handelsman Jonas Dahlberg, också i Östanfors, Stora Kopparberg, som fått ett antal barn varav dottern Helena har samma födelsedatum som Fabers hustru. Men jag hittar inte Fredrik Dahlberg i födelseboken, han borde enligt åldersuppgiften i dödsnotisen vara född 1722/23.
 
Ja, det var lite rörigt det här, kanske någon har bättre koll på familjen Dahlberg än vad jag har?