NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2015
Skrivet av: Johan Westermark skrivet 2006-02-06, 15:47
Ja inte tycks det vara många som surfar på denna del av anbytarforum..men jag chansar ifall ngn med nyfikenhet kan leda mig var jag skall börja att leta. Jag forskar på den svenska släkten Masreliez.Jag räknar från den 16 april 1748. Då jag inte funnit ngn medlem av den franska...Just pga att Paris var stor ock är större i dag. Nåväl var vill jag komma omkring 1769 reste den äldsta sonen Lois Adriann, son till Jaques A. och hans hustru Jeanne Antorniette Masreliez, till Italien, Bologna eller hur det nu stavas. För att studera konst och annat i livet. Som ung nåväl även som äldre så blev han förälskad i en kviinna..säkert katolik. De fick ett barn en son..dessvärre var detta inte godkänt så Lois var där i form av studier bekostade av Svenska Staten, konungen, Så fadern Jaques såg till att det blev skillsmässa enligt brev via adelcrantz så fick J.A betala den kostnaden. Säkert ovanligt då. I alla fall hur skall jag kunna hitta vad Lois hustru hette och deras son..och vad det blev av dem.. sonen bör ha varit född mellan 1770-1774. Då han bevistade Bologna i Italien....Så om någon vågar på detta problemeri Så vore jag ypperligen glad? vh Johan