NULL Skriv ut sidan - Holland

Anbytarforum

Titel: Holland
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2013-11-16, 11:27
Jag kan bara hålla med Maria. Anbytarforum känns lättillgängligt p g a en genomförd struktur (vilket inte hindrar att det kan göras ännu bättre förstås). Jag känner inte till något lika bra forum. Det finska SUKU Forum är ganska bra också.
 
Amsterdams stadsarkiv verkar ha fastnat i den här föreställningen, som innebär att det bästa får skymma det möjliga. De har prioriterat perfekt dokumentation framför tillgänglighet. Finska riksarkivet har gjort precis tvärtom och gjort mormonfilmerna från åtminstone den svenska tiden gratis tillgängliga på webben. Alla tidiga renoverade domböcker, länsräkenskaper från 1500-talet och framåt, en massa mindre specialsamlingar osv. Den kvaliteten duger oftast alldeles utmärkt för genealogisk forskning. Skulle man hitta något dokument av stort symbolvärde får man satsa ett par hundra eller åka till Finland. I Sverige har SVAR och Arkiv Digital revolutionerat forskningen. Användandet kostar, om man vill sitta hemma, men det handlar om begripliga och rimliga kostnader.
 
De holländska fora har jag för liten erfarenhet av och min fråga är så smal, att det kanske inte finns någon som har svar.