NULL Skriv ut sidan - Holland

Anbytarforum

Titel: Holland
Skrivet av: Maria Menninga skrivet 2013-11-15, 14:40
Det finns ju en hel del väldigt bra öppna arkiv också - det är bara att de är samlade per stad eller provins, i princip. Därför måste man råka ha forskningsintressen i de arkiven. Min mans anfäder går ofta att hitta i allegroningers.nl, själv har jag hittat många av mina gamla valloner i Dordrechts stadsarkiv. I synnerhet i Dordrechts stadsarkiv har jag hittat många intressanta dokument - testamenten, överlåtelsebrev, fullmakter osv.  
Jag håller med Lars-Olov om Stadsarchief Amsterdam. Det är så väldigt litet som är digitaliserat, och så betalar man för fantastiska scannar (just för att de digitaliserar för hand, just då), men den scannen kunde ju därefter ha blivit utlagd för andra att titta på också.. Nåja, det är ju också så svårt att avgöra om man har hittat rätt dokument när man inte kan kika litet på det först.
 
Tycker ni att Genealogie Online och Stamboomforum funkar bra? Jag tror att jag är litet bortskämd med anbytarforum, för jag tycker det är svårt att hitta levande trådar och det är svårt att hitta rätt, sökning på sajten är meckig (och då pratar jag ändå flytande holländska).