NULL Skriv ut sidan - Holland

Anbytarforum

Titel: Holland
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2013-10-28, 23:27
Jag har letat runt i gahetNA  vid Nationaal Archief  i Den Haag och får intrycket att det finns en massa intressant material, varav en del är scannat, men det mesta inte scannat. Bl a hittade jag scannade dopböcker, gratis direkt tillgängliga på webben.  
 
Jag letade efter domböcker och fick samma upplevelse som i den svenska motsvarigheten NAD: om man inte redan känner till samlingen som man söker och vet exakt på bokstaven hur den rubriceras, så förlorar man sig i hundra- eller tusentals träffar, stort som smått. Jag tycker att det med tyska, svenska och engelska i bagaget är rätt lätt att förstå holländska inom ett avgränsat ämne, som jag som genealog är inriktad på. Att skriva är en helt annan sak, speciellt att veta den exakta termen som brukas och sannolikt är okänd för de flesta holländare också. Efter mycket experimenterande stannade jag för Rechterlijke archiven Amsterdam/Minuten van allerhande akten, Burgemeester en raad van Amsterdam, De magistraat van Amsterdam. Jag kanske har fått fram vad som finns men kan inte avgöra detta. Kanske finns inte vad jag tar för givet ska finnas. Är det något speciellt lurigt med Amsterdam ?
 
Till slut skickade jag en fråga till arkivet. Vi får se vart det leder.