NULL Skriv ut sidan - Holland

Anbytarforum

Titel: Holland
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2013-10-28, 19:23
I Sverige är det mesta av åtminstone 1600-talets renoverade domböcker (de renskrivna exemplar som skickades in till hovrätten) tillgängliga genom abonnemang hos företaget Arkiv Digital. De arbetar successivt med senare material.  
 
Allt material är tillgängligt i form av mikrokort genom SVAR (Riksarkivet).  
 
Jag bifogar en komprimerad kopia av ett foto av en notis om Hans Fogt av den 17 oktober 1669 vid Stockholms rådhusrätt, som jag tagit själv av originalet. Ett ombud för en Christopher Loetz från Kurland kräver Fogt på 370 Dlr kopparmynt enligt en skuldförbindelse av den 15 juni 1655. Fogt gjorde alltså internationella affärer. Formellt är det Fogt som överklagar en dom till hans nackdel i den lägre rätten kämnärsrätten. Rådhusrätten fastställer dock domen och förpliktigar Fogt att utan dröjsmål betala. I båda dessa mål kan akter presenterade av parterna förekomma (det finns dock inga i detta fall), där mera detaljer kan framkomma.  
 
Finska Riksarkivet har digitaliserat och gjort gratis tillgängliga på webben alla (tror jag) domböcker från den svenska tiden. Utvecklingen går mot digitalisering, så jag skulle inte förvånas om holländska Riksarkivet gjort eller planerar att göra motsvarande. Jag ska skriva och fråga dem.
 
Jag avsåg i detta fall invandring av holländare och tyskar till Sverige, som det finns massor av exempel på, som har idag levande ättlingar (exempelvis 16 Facht och massor av Facht-ättlingar med andra namn, t ex min fru !).(https://forum.rotter.se/discus/messages/241/397340.jpg)