NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 november, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 november, 2011
Skrivet av: Markus Palomaa skrivet 2011-09-18, 10:47
Hej igen,
 
Har gjort ytterligare research kring Ståhlbom i Kemi och hittade då Maria Ståhlboms födelsedatum som jag hade beräknat till 1729 men som egentligen var 15 nov 1727 i Sigtuna.
 
Enligt födelseboken hette Marias far Carl Skomakare och följande personer närvarade vid dopet:
 
Mickel Oja med Maria Pehrsdotter
Olof Tapanila med Lisa Johansdotter
Lars Gabrielsson, Anna Margareta Höök
 
Jag kollade även upp om det fanns andra Skomakare i Kemi och fann,
Henrik Johansson Skomakare f. 1655 d. 17.9.1704 hamnen.
 
Han skulle möjligen kunna vara far till Carl Skomakare men då är jag lite konfunderad över hur han fick namnet Ståhlbom.
Och då finns ju två alternativ. Antingen hette hans fru eller mor Ståhlbom i efternamn!
 
Jag har läst lite om släkten Ståhlbom i Finland och detta är inte lång tid efter första borgmästaren i Kristinestad, Hans L. Ståhlbom som föddes omkring 1600. Trots att han var från södra Finland så hade han en dotter Elisabet Hansdotter Ståhlbom vars son Hans Snellman levde i Oulu (Uleåborg) som inte ligger alltför långt bort från Kemi.
 
Nu vet jag dock inte om jag är på rätt spår för jag vet inte hur han ärvde namnet men det känns som att det borde finnas en koppling till dessa ovannämnda på något sätt. I vilket fall så tänkte jag bara uppdatera lite efter de nya upptäckterna!
 
Ha det bra!
/ Markus