NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 november, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 november, 2012
Skrivet av: Birgitta Wäppling skrivet 2011-01-03, 22:17
Hej Birgitta!
 
Vad spännande. Tack! . Blir lite nyfiken på var du har hittat uppgifterna om gården Pekka, d v s källan. (Jag har ju flera anor på mormors sida som var bosatta i de trakterna, och liknande frågeställningar kommer ju upp efter hand när man forskar i Tornedalen.)
 
Jag funderar ju också på vad freden 1809 egentligen innebar för människorna som bodde i gränstrakterna i Tornedalen, inte minst för dem som hade hemman med mark på båda sidor om gränsen. Så var det för familjer på mormors sida, även om jag inte har helt klart för mig vilka umbäranden de fick göra i praktiken.
 
Bläddrade lite i denna:
http://epubl.ltu.se/1402-1773/2006/036/LTU-CUPP-06036-SE.pdf
och den ser intressant ut. Kan nog inte hålla mig från att läsa den när jag får tid. Kanske har någon tips om berättelser om/beskrivningar av livet i Tornedalen (gärna med fokus på tiden runt 1809)?
 
Jag ser att du lagt till Greta Karolina Nikulas som Karl Kasks (första) fru och även fler av deras barn.  Jag ska försöka skapa lite tid att titta vidare på deras anor längre tillbaka i tiden. Jag har ju en hel del material sedan tidigare (som du troligtvis redan har det mesta av). Men kanske har jag något som kompletterar ditt digra material och väl genomarbetade material. Vore ju roligt att få bidra lite, som tack tillbaka.
Gott Nytt År,
/Birgitta