NULL Skriv ut sidan - Suomussalmi (Kianta)

Anbytarforum

Titel: Suomussalmi (Kianta)
Skrivet av: Katrin Öhgren skrivet 2000-11-21, 01:12
Hej!
Finns det någon som har forskat om eller kan hjälpa till med ovanstående bröder.
Isac och Matti Raappana eller Rauma eller Roman eller Rooman emigrerade ca 1880 till USA, troligen tillsammans med en tredje broder.
Isac var född ca 1857 i Suomussalmi eller 1859-08-05 i Oulunburg??? och dog 1917-07-09 i Minnesota, USA. Han var gift 1 med Anna Wäisänen f 1854-04-14 i Jokijärvi, Taivalkoski församling.  
Anna var dotter till Zachris Wäisänen, f 1827-11-26 i Pudasjärvi och Anna Tauiainen, f 1817-06-25.
I samband med Anna nämns namnet Rompainen att hon skall ha varit ättling till Anders Andersson Rompainen, f 1723-03-03.  
Isacs 2 hustru hette som ogift Greta Pykkä men kallades Mary Rauma.
Brodern Matti skall ha varit f 1850-07 i Suomussalmi, död i Lakota/Brocket, North Dakota. Hustrun hette Maria Kristina Erkkilä, f 1864 i Lohtaaja, Vaasa. Vars föräldrar och vidare förfäder också sökes.
Enligt vissa utsagor skall ursprungliga efternamnet ha varit Rauma som senare ändrades till Roman/Rooman, enligt andra är ursprungsnamnet Raappana. En ättling säger sig minnas att hennes far sagt att familjen ursprungligen kommit från The tip of Sweden near Lapland.  
Jag har kollat Wahlbergs samlingar per telefon men vi kunde inte få upp något spår där. Vet inte heller varifrån bröderna reste, men hade tänkt kolla listorna över de som fått flyttbetyg för att emigrera från Norrbotten och Sverige, i morgon för att vara på den säkra sidan.
Men om det finns någon som har ett spår på finska sidan och kunde dela med sig blir jag överlycklig. Jag har kollat HISKI-projektet idag men inte hittat något som stämmer in.
Det som finns på Finngen är ungefär det som jag beskrivit ovan.
Med vänlig hälsning  
Katrin Öhgren