NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 augusti, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 augusti, 2008
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2007-06-25, 15:37
Hej!
 
Är det någon som känner till någon släkt  Gasselius/-a eller Gassaren ?
 
Jag har nämligen hittar min ana Bm Johan Gillbergs hustru Anna Johansdotter i dödboken den 8 mars 1809, men då med efternamnet Gasselia (som jag kan utläsa iallafall). Det står då där att hon ska vara född (implicit i Östanfors) 17 september 1742.
 
I födelseboken finns för den 13 september(döpt 17:e !?) 1742, en Anna i Östanfors till Bergsm. Jan Danielsson Gassaren (som jag kan utläsa iallafall).
 
Frågan är nu dels om det är just densamma Anna som föds då - och vad egentligen fadern heter i efternamn ?
 
Kan nämna att jag funnit ett gifte 1741 (lyst 24 maj) mellan en Bergsm. Jan Danielsson ifrå Lundtäckten och jungfru Susanna Mattsdotter i Östanfors. Här anges även: Jan Danielsson Enkling af 6 november 1744 - vilket stämmer med dödboken, vari han där benämnes Gassaren (?) och att Susana Mattsdotter då var 22 år gammal.
 
Då kan det vara densamme som gifter sig 1746 (lyst 28 september) såsom angivet Johan Danielsson Gassaren och pigan Elisabeth Ericksdotter uti Östanfors...
 
Själv kunde jag tro att detta efternamn skulle ha inspirerats av Gassarvet, men den här mannen tycks ha varit från Lundtäkten !?
Har för övrigt även hittat ett gifte 1738 (lyst 19 november) mellan en Bergsman Daniel Gassaren i Lundtägten och bruden Anna Erichsdotter ifrån Östanfors...
 
Råkar det finnas någon som vet något (mer) om denna släkt ?