NULL Skriv ut sidan - Ijo / Ii

Anbytarforum

Titel: Ijo / Ii
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2004-05-09, 12:57
Jag undrar om någon har information om släkten Kemiläinen i Ijo och kanske även Haukipudas.
 
Jag söker mer specifikt efter förfäderna till:
 
Mats Bertilsson Kemiläinen. Korpral, bosatt i Norra Ijo, Ijo sn. - Gift 1693 9/4 med Kerstin Henriksdotter Klockare, antagligen dotter till klockaren Henrik Matsson Raasaka el. Klockare och Brita Henriksdotter i Södra Ijo, Ijo sn. Henrik Matsson Raasaka omnämns 1655-92 [mtl].
Barn:
1. Henrik *1694 7/3
 
Henrik Matsson Kemiläinen är antagligen den H M K som 1716 blev klockare i Jukkasjärvi, Jukkasjärvi sn.
 
Jag har hittat flera Kemiläinen i Ijo och i någon mån i Haukipudas redan under 1600-talet, t.ex. syskonen Anna, Mats och Elin Simonsson/dotter Kemiläinen i Norra Ijo, nämnda t.ex. i mantalslängden 1674. I släkterna Kemiläinen i Ijo och Haukipudas förekommer både namnen Mats och Bertil ganska ofta under 1700-talets första hälft, så jag antar att korpralen Mats Bertilsson Kemiläinen tillhörde någon av Kemiläinensläkterna i området, dock har jag inte hittat någon Bertil Kemiläinen under 1600-talets andra hälft.
 
Den ende med namnet Bertil jag över huvud taget har hittat i Ijo socken vid denna tid är Bertil Bengtsson Brusila och hans hustru Valborg Ersdotter i Norra Ijo (nämnda i mantalslängden 1674). Bertil var tydligen son till Bengt Jonsson Brusila i Norra Ijo, nämnd i mantalslängden tillsammans med brodern Mats 1667.
 
MVH
 
Erik Kuoksu