NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 april, 2003

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 april, 2003
Skrivet av: Barbro Söderman skrivet 2003-01-19, 14:26
Hittills har det varit totalt stopp när det gäller att komma vidare bakåt från Olof Löfman, f ca 1750 och hans hustru Margaretha Christina Norström. De flyttade tillsammans från Härnösand till Stockholm, där de sedan finns i Katarina församling,(bodde på Svartensgatan) liksom deras barn. Margaretha Christina hade en syster Rebecka Norström f 1757 d 1830 i Stockholm, gift med orgelbyggaren Per Strand 1756-1826.  
Mysteriet gäller Olof Löfmans och hans frus härkomst. Har inte kunnat hitta Olof som född i i Härnösand vilket uppgifter inom släkten säger.
I en blyertsanteckning gjord av en nu död släkting står f 1748 i Vaasa?  
I en artikel i Stockholmstidningen (okänt vilket år) om familjen Löfman som då var 6 generationer stockholmare, står att Olof tillhörde samma släkt som den för sin skönhet prisade Elisabeth Löfman, förebilden till Franzéns Selma.
Är det någon som känner till vem Elisabeth var eller har hennes släktförhållanden?
Har också hittat en Ulrika Eleonora Norström f 1752 i Finland (men inte var) Eftersom jag inte har några riktigt bra uppslag kvar när det gäller Löfman-Norström undrar jag om möjligtvis någon känner till mer om Ulrika Eleonoras ev syskon?
Att paret kom till Stockholm via Härnösandstrakten, ev tillsammans med Per Strand och hans fru, (Per etablerade sin instrument och spelursverkstad på Kungsholmen) verkar helt klart,därifrån har jag sedan alla led. Men varifrån kom de från början?
Tacksam för all hjälp.