NULL Skriv ut sidan - Maxmo / Maksamaa

Anbytarforum

Titel: Maxmo / Maksamaa
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2005-11-21, 16:11
Söker uppgifter om en släkting i Maxmo. Det är min mmmff, Johan Erik Johansson Rex Lundberg, drängfogde på Tottesund, och hans hustru. Död- och begravningsdag samt dödsorsak.  
 
Johan är f 25/12 1815, änkling 16/2 1850 och omgift 8/9 1850 med Lisa Katarina Gabrielsdotter Rönnbom. Har sökt dödsnot på dem t o m 1870 - utan resultat. Nu undrar jag om någon har stött på denne Johan och hans 2:a hustru? Svaret kanske ges genom tydning av en anmärkning.  
 
För i kommunionboken för Maxmo 1858-67 (vol. IX) s. 143, under Inhysehjon i Wester Maxmo, finns en intressant notation för Johan Erik i kolumnen Anmärkningar: No 79. Frågan är vad det betyder det?  
 
Är det en sidhänvisning till någon annan bok? Dödboken? Flyttningsboken? Eller sida i aktuell kommunionbok? Paret ser f ö ut att noteras för nattvardsgång 1866, men inte 1867.  
 
I samma kmb s. 222 - under Skärgården, Ulot - finns en liknande anmärkning för torpare Johan Israelsson Rönnlund, f 1794: Hör illa. No 50. Han har dessutom avgått 16/3 1859, vilket jag i detta sammanhang tolkar som död. Det skulle då kunna innebära att sidhänvisningen är till dödboken. Kan det betyda detsamma för Johan Erik Johansson Lundberg?  
 
En lösning på detta förkortningsproblem innebär antagligen att jag får veta vad som händer med paret.  
 
Så hjälp mottages tacksamt!  
 
/Leif G:son Nygård