NULL Skriv ut sidan - Kvevlax / Koivulahti

Anbytarforum

Titel: Kvevlax / Koivulahti
Skrivet av: Johan Lindberg skrivet 2011-04-26, 10:56
Hej!
 
Michael, stort tack för din hjälp! Har inte haft möjlighet att vara inloggad på ett bra tag  
vilket förklarar varför jag svarar så sent. Jag har inte haft möjlighet att konsultera några
släktingar, vilket var min huvudutgångspunkt från början, eftersom de flesta är döda numera och
de andra ointresserade av forskningen. Jag hade gärna velat veta var Johan Eriks föräldrar kom ifrån
och var de föddes och dog samt om han hade några syskon och i så fall vilka. Vidare undrade jag vilket
tilltalsnamnet var och om det fanns ett sådant - men det kanske å andra sidan aldrig antecknades eller
så var det någon form av dubbelnamn det rörde sig om. Det kunde ju dessutom vara intressant att utröna
varifrån namnet Sved kom. Det bars inte av fadern enligt vad som stod i de källor du letat upp, men det
kan ju bara ha uteslutits av andra skäl. Släktnamnet är tyvärr utdött numera eftersom folk dött ogifta
och barnlösa som burit det.  
 
Det är givetvis en ren teoretisering att Johan Erik kom hit enbart för att Finland, som bör ha varit
ett ganska fattigt land i mitten av 1800-talet, inte hade något att erbjuda honom, men det kan ju ha
varit så att han hade andra släktingar som invandrat hit tidigare.  
 
Tack igen!
 
Med vänlig hälsning
Johan Lindberg