NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2005

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2005
Skrivet av: Sara Bergström skrivet 2001-04-11, 11:28
Hej igen Lars!
 
En annan släktforskare vid namn Erik Sepänaho här i Korsnäs har luskat fram lite mer åt dig. Jag fick det på mail för en stund sen och vidarebefodrar detta:
 
Tittade lite i mina anteckningar angående Erik Markusson Juth, f. 19.11.1821, och kom fram till följande: Erik Markusson ser ut att höra till dem som inte är uppagen i doplängden.  
Fader ser ut att vara Markus Henriksson Östman, sed. Norrgård (Molpe), sed. Juth (Molpe). f. på okänd plats 1.10.1785, d. 20.7.1855 i Molpe. Det är stora chanser att han härstammar från Bergö, eftersom han hett Östman, men även i Solf finns Östman. Han gifte sig 16.12.1810 med Beata Mattsdotter Norrgård (Molpe) f. 17.9.1788 i Molpe, dog där 22.4.1837.
Har åtminstone två generationer bakåt från Beata om Du är intresserad.
Erik
 
Bergö hör till Malax kommun och Solf hör till Korsholms kommun (Mustassari på finska). Närpes skrivs nuförtiden med ä. Jag kan se om jag hittar nåt åt dig, men det kan ta sin tid...
Nästa gång jag åker till Wasa släktforskares arkiv kan jag se vad jag får fram. Erik hade ju endel uppgifter på Beata Mattsdotter också, så jag ska be honom ta fram ännu lite mer åt dig.
Lycka till!
 
Mvh,
Sara