NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-09
Skrivet av: Janne Högdin skrivet 2002-07-07, 18:38
Hej!
Det finns nog (alltför) många Sörbo/by i Dalarna för att jag ska få någon struktur i mitt letande. Min budget för lån av kort från SVAR börjar också att bli något ansträngd. Jag måste gena på något sätt:
Bakgrunden till min fråga är: Edvard Pettersson f. 1866 8/8 i Sörby (Dalarna?) som, såsom Mr Edvard Pedersen af Valkerville, Montana, gifte sig den 10/3 1890 i Valkerville med den norskfödda flickan Martine Johnsen. De återvände senare omkring 1898 till Reitan i trakten av Namsos i Norge och övertog Martines hemgård. Så här skriver min sagesman:
”En tante hadde fortalt at hun sammen med søsteren, når de var 6-7 år gammel, dvs. etter århundreskiftet, besøkte farens (Edvard Pedersens) fødested sammen med foreldrene. De tok toget fra Steinkjer og i Sverige lå jernbanestasjon ikke så langt fra gården og de ble hentet med hest og karjol. Edvards foreldre var Peder og Lovise og gården hette Sørbø.  
Tanten fortalte at Sørb(y) var en stor gård som lå fritt oppe på en bakke og at det var en kobbergruve på gården. Det var tre-fire kilometer fra Kopperberget. De er usikker på om hun sa Store Kopperberget, men hun sa at Sørby lå i Dalana.  
Edvard søster Charlotta ble gift med gruvesjefen og Edvards onkel hadde også vært gruvesjef. Edvard reiste til Amerika sammen med brødrene Erik og Gustav og dette var muligens i 1887-88. Da solgte faren gården. Edvard hadde også en søster som hette Emma som døde i barselseng.”
Tacksam för alla uppslag! Janne H