NULL Skriv ut sidan - Borgå / Porvoo

Anbytarforum

Titel: Borgå / Porvoo
Skrivet av: Johan Axelsson skrivet 2014-05-01, 20:06
Hej.
 
Den 27 februari 1766 avlider min anmoder änkan Helena Collenia i Arboga stadsförsamling i Västmanlands län i Sverige. I nekrologen (Arboga stadsförsamling F:1, bild 49 (AID: v71823.b49)) kan man läsa:
 
Helena Collenia, framlidne bokbindaren Norgrens änka. Född i Borgå stad av prästfolk. Gift två gånger. Förra gången med bokbindaren Johan Forsberg; haft med honom tre barn, av vilka en dotter lever. Andra gången med ovannämnde senare man, men med honom inga barn. Död av ålderdomsbräcklighet 84 år gammal.
 
Jag har förgäves försökt få klarhet i vilka hennes föräldrar kan vara. Det ska alltså enligt nekrologen vara en prästman Collenius/Collinius som varit verksam i Borgå, om nu nekrologen är korrekt. Jag har dock inte hittat någon lämplig kandidat i herdaminnet. Är det någon som känner till någon lämplig sådan? Helena tycks ha fått fly Helsingfors under Stora ofreden, där hennes första make Johan Forsberg var bokbindare under en tid. Johan dog (troligen) i Arboga 1721 som flykting och benämns då endast bokbindaren från Helsingfors. Johan och Helena fick dotterns Sabina, enligt husförshörslängder för Arboga stad född i Borgå 1703 (Arboga stadsförsamling AIa:2, s. 70 (AID: v71750.b55.s69))
 
Så, är det någon som på något sätt kan hjälpa mig få klarhet i detta?
 
Mvh, Johan Axelsson
 
(Meddelandet ändrat av Axelsson321 2014-05-01 20:06)