NULL Skriv ut sidan - Pojo / Pohja

Anbytarforum

Titel: Pojo / Pohja
Skrivet av: Leif Tordbäck skrivet 2015-02-08, 09:46
Ritva,
det verkar ha varit väldigt vanligt att yrkesmän flyttade från Sverige när gruvindustrin expanderade i Finland. Min egen ana Noak Tillman noterades på minst sju olika bruksorter i Uppland innan han flyttade till den östra rikshalvan.
 
Jag har funnit flera Winter i den tidigare släkten. En Gabriel Winter, kopparsmältare i Kärkelä Karislojo sn 1781/(1776) - 1833, var gift med Ulrika Erman 1773/1775-1860. Ulrika var sondotter till min tidigare efterfrågade Anders Erman i Pojo. Denne Gabriel Winter var ev. son till en Anders Winter, smältare i Kärkelä Karislojo född 1737 enl hfl. Min senaste anmoder med namnet Winter var Gabriel Winters dotter Ulrika född 1807 i Fiskars, Pojo och död i Kärkelä, Karislojo 1885.
 
För min egen släktforskning kring Noak Tillmans bakgrund i bruksorterna har jag mest använt Smedskivan 7 (2011-2012) och försökt att verifiera uppgifterna i kyrkböckerna.
 
Jag har nu slagit på bruksorter i hela riket som är noterade på Smedskivan i samband med namnet Winter på 1700-talet och har endast funnit: Kimo bruk i Oravais, Tykö bruk i Tykö och Ludvika bruk i Grangärde.
 
Säg gärna till om du vill ha hjälp med flera uppgifter från skivan.
MVH Leif