NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2010
Skrivet av: Kirsti Ervola skrivet 2008-01-25, 08:33
Hej Susanna,
 
grenadjären dog alltså under sk. Hattarnas krig, som var uselt beredd och slutade illa. Krigsskådeplatsen från Juli 1741 till Juli 1742 låg vid Finlands östra gräns, sedan retirerade den svenska armén västerut. Armén som då redan befann sig i upplösning anlände till Helsingforstrakten i början av Augusti 1742. Den ryska armén följde dem i hälarna, och efter smärre skärmytslingar kapitulerade de svenska styrkorna 24.8.1742.  
 
På 1700-talet fraktade man inte soldatlik över långa avstånd, allra minst under sommaren. I regel begrovs de stupade i massgravar vid stidsplatsen. - Det utkämpades inte några egentliga strid utanför Helsingfors i Augusti 1742. Om antalet stupade har jag inga uppgifter, men det kan inte vara stort, och det är väl möjligt att de begravdes i stadens begravningsplats.  
 
Dödligheten i armén var annars mycket hög pga. sjukdomar och usel försörjning. Vid kapitulationen estimeras styrkorna ha varit ca. 16 000 man, av dem 5 000 sjuka. Om livgrenadjären avled i själva staden, blev han sannolikt begravd i en dåförtiden ny begravningsplats utanför stadskärnan. Sedan våren 1742 hade de i staden avlidna militärerna bergavts där. I dag heter platsen Gamla kyrkoparken, i centrala Helsingfors. I folkmun kallas den också Pestparken, därför att den grundades under en epidemi år 1710. Några gravstenar från 1700-talet finns där ännu.
 
Uppgifterna om kriget är hämtade ur
Eirik Hornborg: Helsingfors stads historia, del II, Helsingfors 1950
 
Riksarkivet i Helsingfors uträttar visserligen utredningar mot avgift, men jag har svårt att föreställa mig att de skulle ha sådant material om en enskild svensk soldat som inte skulle finnas i Krigsarkivet i Stockholm.
 
Mvh KE