NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2010
Skrivet av: Roolaid Stein skrivet 2006-10-06, 02:34
Om jag ändå visste det, var dom giftes vill säga.
 
Allt jag fått veta är muntlig familjetradition berättat av en ättling till Felix. Det enda dokument som jag fått var ovan nämnda befodransbrev till Överkonstapel. Nu har vi ett till,Felix var dokumenterat född i Helsingfors.
 
Familjetraditionen vet att berätta att Helene föddes i Mihkli församling. Jag har ägnat en bra stund åt att blädra i SAAGA i den församlingen och hittat en massa Peitson men ingen Helene.
Men man säger att Helene var hälften tyska, hälften estniska så valet av församling i Helsingfors kanske är som Kirsti föreslår.
 
Historen berättar vidare att Ferdinand skulle ha en son från ett tidigare äktenskap, Alfonso Voldemar, född 1899-04-05. Alfonso, i dödsannonsen Alfred, dog 1920-02-06 som krigshjälte efter att blivit sårad i november 1919 i det Estniska frihetskriget. Hur hittar vi något mera om honom?
 
Ferdinand och Helene har en dotter Sigrid ett år efter Felix (1906-03-13) men var? Om det varit i Finland borde det ha varit registrerat i Tyska församlingen också tycker man. Det blir kanske att bläddra i Saaga igen om Helene valt att åka tillbaka? till Estland.
 
Hur var det i början av 1900-talet, kunde personer fritt röra sig inom tsardömmet?
 
Roolaid