NULL Skriv ut sidan - Variant på finskt namn?

Anbytarforum

Titel: Variant på finskt namn?
Skrivet av: marja skrivet 2004-07-19, 19:21
Hej Kalle,
Visst så är det idag , tack och lov.  
Men på 1800-talet sköttes folkbokföringen av prästerna.  Så det namnet som finns i kyrkoböckerna blev det namnet som samhället kunde identifiera personen med. Vilket inte alltid var det namnet som omgivningen identifierade personen med.  Min farfar t.ex var döpt som Vilhelm men kallades alltid för Ville.  I varenda officiell papper och i kyrkoböckerna står däremot Vilhelm, aldrig Ville någonstans, men min far visste faktiskt inte att hans pappa hette Vilhelm, (han dog när min pappa var ung). Han visste bara sin pappas smeknamn.  Någon gravsten finns inte då han dog under kriget.  Hade det funnits gravsten är jag säker på att det hade stått Vilhelm på den. Det är nämligen så för alla andra i släkten.  I gravstenarna står alltid dopnamnet, även om personerna till vardags kallades för annat. Vi har t.ex en Eric som alltid kallades för Eerikki.  Även för honom står det i alla officiella papper hans dopnamn.
 
Sedan var det då som nu lite olika, hur mycket värde man satte på dopet som handling beroende på hur religiös familjen var.  
 
I släktforsknings sammanhang har detta den betydelsen att vi måste ha båda namnen med i släktutredningen, eller hur? För annars är inte personens uppgifter kompletta! dvs irutan för namnet skriver jag Vilhelm.  Men i texten skriver jag att Ville gjorde det och det osv.