NULL Skriv ut sidan - Flytt Finland -> Sverige i modern tid

Anbytarforum

Titel: Flytt Finland -> Sverige i modern tid
Skrivet av: Mårten Swärd skrivet 2008-04-27, 15:03
Hejsan!
Jag skulle vilja göra ett försök med att komma till rätta med mina barns anor på sin mormors sida, där kommer hela släkten ifrån Finland. är det någon som har lite praktiska/handgripliga tips om hur jag bäst går till väga?
 
Jag antar att jag måste införskaffa en mikrokortsläsare..(?) Jag har fått för mig att ingenting ligger ute på nätet i Finland.
 
Hur/var beställer man sedan mikrokort? Finns det någon central myndighet som handhar dessa köp (lån?)? Vad kostar det o.s.v. o.s.v?
 
Jag har i dagsläget inget mer att gå på än två namn och deras födelsedatum (båda precis vid 1900-talets början), den ena med en ortsangivelse den andra med någon inexakta födelseorten Finland, hur gör man för att komma vidare så att man kan börja forska? I Sverige hade det ju i princip bara varit att mejla SVAR och sedan vänta, hur fungerar det i Finland?
 
Den ena personen som är född 1907 dog i Sverige 1986, kan de svenska myndigheterna ha uppgifter om en mera exakt födelseort?
 
Det blev en rackarns massa frågor men jag har verkligen ingen aning om hur/var jag ska starta..
 
Tacksam för all hjälp!
 
Mvh Mårten