NULL Skriv ut sidan - Finska rötter

Anbytarforum

Titel: Finska rötter
Skrivet av: Michael Tillander skrivet 2012-12-12, 19:44
Hej Sten.
Att skatt betalades i rubel är naturligt, eftersom Sverige förlorade Finland till Ryssland 1809. Svenskt mynt användes länge i stor utsträckning, men skatter skulle batalas i rubel. Eget mynt, mark, fick vi senare (60-talet). I kolumnen Mantal, skatte eller krono, framgår hemmanets storlek (en gård på 1 mantal var ganska stor). Om talet står i kolumnen Skatte hade bonden ägorätt till gården, som gick i arv. Idetta fall var det ett kronohemman, där bonden så att säga var kronans arrendator och inte jordägare. Böndernas ställning visavi kronan förbättrades avsevärt med Gustav III:s förenings- och säkerhetsakt 1789. Tidigare gick rätten till ett skattehemman förlorad om skatten var obetald tre år i följd. Skatten gick inte till Ryssland utan till det autonoma storfurstendömets administration. Texten med Sök efter Hiidenniemi har jag inte kommit på.  
Mantal för personer är sen en annan sak än det för hemman, det är en skatt per person, på finska henkiraha = själapengar men egentligen personskatt. Brännvinspengarna är ett mycket komplicerat kapitel som börjar under frihetstiden, här finns inte plats att reda ut det. Hembränningen förbjöds 1866.  
Torpare, backstugusittare och inhysingar var obesuttet folk, som hyrde odlningsmark och bostad mot arbetsprestationer (torpare) elle bara hyrde bostad för sej (backstugusittare), eller i hammanet (inhysingar, t ex hantverkare). Googla på orden, åtminstone backstugusittare gav bra definition.
Beteckningarna i hfl läser jag så att Johan Michaelsson var den Gamla Bonden, GB. Johan Johansson var sen Bonden, B. De romerska siffrorna tyder jag att avse generationer (används sällan).
Jordbonde har jag inte hört tidigare och skulle nog tolka det så att det bara står B för Bonde, men B:t har extra krusiduller.  
Ibm är Ibidem, latin för samma, på samma ställe
Michael