NULL Skriv ut sidan - Finska rötter

Anbytarforum

Titel: Finska rötter
Skrivet av: Sten Niemi skrivet 2012-12-12, 11:39
Hej! I Riksarkivet, mantalslängd för Kuortane socken år 1850 finns uppgifter om Sydänmaa Hiidenniemi Jakso 1187, som jag står frågande för. För Mantal skattekronor 5/24, Kronoskatt 6 och Rubel 50- vad betyder siffrorna och betalades det även skatt i ryska rubel till Ryssland? Som jag förstår är det två hemmansägare här, två backstugusittarfamiljer och en torpare fast 1:an är i kolumnen för änka för dessa tre sista kategorierna. Efter hemmanet Hiidenniemi står något som jag inte kan tyda, därefter Sök:? uppräkning av namn och en backstugusittare. Nästa hemmansägare? är Johan Johansson med en notering före namnet som jag tyder till Ibm - vad betyder det? Därefter är två söner uppräknade Elias och Jacob men 3 i kolumn för söner mfl, sedan Johan far- vem är denne far? och sedan Greta__ ? en piga kanhända? Nästa kolumn Brukning delar och Rubel skatt igen med nya tal. Summa mantalsskrifne: 6(personer)i kolumn för á 36 kop- vad avses med detta? Summa personer 16 vet jag inte hur man räknat fram? Till sist står en kolumn för Brännvins Råg 3, hur tyda detta? Hur stort var hemmanet egentligen? Står man upptagen som hemmansägare, ägde man då gård med torp? Med andra ord vad ägde eg Johan Johansson?
När jag ser uppräkningen här ovan var det inte mycket jag förstod men ni kan ju detta.
Hälsn /Sten