NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2006
Skrivet av: Sari Wilhelmsson skrivet 2002-08-22, 10:38
Hej Tommi!
Det är inte helt ovanligt att far- och mor föräldrar var dopvittnen. Det finns nog inte att finna dopvittnen via HisKi utan då måste du nog titta i orginalkällorn Kyrkoböckerna på födsel och dop(det kanske du redan gjort). Sedan är det vanligt att man döpte sina barn efter ens föräldrar, respektive mor- och farföräldrar. Som jag förstått hette Israels far Simon Wallinus(född i Sverige?) och modern Margareta(gift Wallinus?)för hon hette väl inte så före giftermålet? Israels barn hette ju bl.a 2.Israel (namnet efter fadern?), 6. Simo(efter Israels far Simon?), det kan ju vara så att Carl är döpt efter Margaretas far eller Israels farfar eller morfar t.ex. Det här är ju inget man ska gå direkt efter när man söker, men det kan ju hjälpa till att i funna material fastställa släktskap. Man kan ju också anta att barna är födda i 1:a giftermålet med Maria Wallnius. Olai är väl en latinisering av Olof(olofsson) eller vad tror du Olle är jag helt ute och cyklar med mina teorier om barnas namn. Kanske blev det här bara krångligare för dig Tommi, men jag försöker bara ge dig lite uppslag.
 
Mvh Sari