NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2006
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2002-08-22, 10:03
Hej,
När det gäller prästnamn är dessa ofta latiniseringar, exempelvis blir ett patronymikon Israelsson, Israeli och ett borgerligt Wallin, Wallinus (mask.), och Wallina (fem.). Alltså kan det skifta i källorna på vilket sätt skrivaren har valt att skriva exdempelvis namnet Wallin. Dessutom kan ett ursprungligt Wallinus också senare bli ett Wallin.
 
Ovan presenteras ett utdrag av en stamtavla, på finska. Om jag inte läser helt fel, står där att kyrkoherden Israel Wallin(us) hade en far som hette Simon Wallinus och en mor som hette Margareta. (Att det står Wallinus även på henne är troligen ett felaktigt antagande - hon hade troligen ett annat efternamn.).
Att Israel Wallins far skulle heta Simon blir inte mindre troligt då sonen född 14.9.1731, och döpt 17.9.1731 benämns Simon. Det kan vara den senare som får ett antal barn i Längelmäki med Katarina Lukander, 1756-1770. I ovanstående antavla kallas hon Katariina Juhontytär Lukander.  
 
Namnet verkar leva kvar i släkten. 20.10.1795 föds en Simon, son till bonden Israel Vallin i Hiukois by, Längelmäki sn. I Familysearch kallas fadern Israel Simonsson Wallin, vilket kan vara värt att undersöka. Dottern Catharina Wallin, för också namnet Simon vidare (se antavlan).
 
Jag har också funnit en Simon Wallinus på den här sidan. Läser ej finska, men gissar att han varit pitäjänapulainen i Hattula till 1676. När jag fuskar på nätet tyder jag det till någon typ av biträdande präst. I ovanstående antavla anges att Israel Wallin är född 1687 i just Hattula.
 
Tommi, dopvittnen återfinns i födelseboken - så är det i Sverige, men jag vet inte om det är så även i Finland.  
 
Mvh,
Olle Elm