NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2006
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2002-08-21, 16:17
Hej,
Israel Wallin anges ovan född 1687 och död 16/5 1750 i Hattula, samt gift med jungfru Maria (Johannesdotter?) Wallenia. Det borde vara det par som 16/6 1713 vigs i Akaa socken och uppges komma från Prästgården i samma socken. (Hiski)
Åldersuppgiften för Israel bör väl komma från dödboken och han skulle alltså vara 26 år när han gifter sig - en rimlig ålder.
 
När det gäller sökandet efter Israel ursprung, kanske inte Elgenstiernas ättartavlor är den bästa källan, även om han nu skulle komma från Sverige. När parets barn föds - jag finner två födslar i Längelmäki socken, 1731 och 1733, bär dessa namnen Simon och Carolus.
Är det känt vad ev övriga barn hette? Kan man se från vilken av föräldrarna barnet fått sitt namn?
Finns det några anteckningar om dopvittnen?
Var Israel präst?  
Gifter han sig f ö en gång till 30/3.1749 i Jämsä socken (och kallas k.herden Israell Wallin från Längelmäkiförsamling) med jungfrun Elisabeta Grudström?  
 
Alltså mitt grundtips - börja med namn och dopvittnen för att åtminstone få upp ett spår.  
 
Om behovet av att kika i Elgenstierna och på Wallén kvarstår bifogar jag här en kopia.
Vänligen,
Olle Elm

(https://forum.rotter.se/discus/messages/241/31850.jpg)