NULL Skriv ut sidan - Häkkinen

Anbytarforum

Titel: Häkkinen
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2012-09-26, 22:19
Hej Erik
 
Tack för att du tog dig tid att göra ett inlägg.  
 
Det finns många sägner förknippade med skogsfinnen Henrik Tomasson Häkkinen. Något korn av sanning brukar finnas i sådana sägner. Jag känner inte till den om branden etc.
 
En sägen som jag dock ställer mig tvivlande till är den om skogsfinnen som vandrade runt Bottenviken med följe och kreatur. En sådan resa var förenad med oerhörda strapatser. Sådana uppgifter har inte påträffats i några källor från tiden, utan verkar vara rena påhitt, sagor eller sägner. Det var betydligt enklare att sälja boskapen hemmavid, ta med sig kontanter, den mest behövliga utrustningen, ev. familj och ta någon av de många båtar som seglade mellan östra och västra delarna av riket. Det är känt att det förekom en betydande båttrafik mellan delarna. Stockholm, Gävle med flera orter är tänkbara som ankomsthamnar.
 
Det är inte riktigt att han kom 1620 till Ny socken i Värmland. Vid den tiden fanns knappast några skogsfinnar i Ny socken. Möjligen någon enstaka strövande som hade kommit dit från någon skogsfinsk bosättning i närheten; kanske Nås socken, vilken koloniserades strax kring början av 1620-talet. Men några bevis för detta i källmaterialet finns inte. Henrik Tomasson Häkkinen befann sig ca 1640 i Rämmenområdet i Färnebo socken enligt mantals- och andra skattelängder. Vistelsen innan är inte känd, men det finns teorier; se ovan. Flyttningen till Rattsjöberg i dåvarande Fryksände socken från Rämmenområdet skedde omkring år 1647. HTH finns i Djuprämmen år 1646 enligt mantalet detta år. Och i Rattsjöberg år 1648.
 
Jag har skrivit om denne skogsfinne i Finnmarken förr och nu nummer 2009:2. Tar gärna emot tips på var jag kan söka honom i Finland.
 
hälsar
Jan-Erik Björk