NULL Skriv ut sidan - Silvberg

Anbytarforum

Titel: Silvberg
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2012-10-17, 23:46
Hej igen Göran.
Jag kunde inte släppa vad som hände din familj i Silvberg 1837. Jag kom på att de kanske flyttat till Stora Tuna, eftersom prästen skrivit 490 och UB (troligen = Utanbrodelen). Sid 490 finns inte någon hfl i Silvberg, men i Stora Tuna AI:19A, sid 490 hittade jag hustru Anna Lovisa Berglöf, nu som änka med sina barn. De flyttade till Norr Romme. Mannen, Erik Ersson, avled enligt anteckning på denna sida, 1837 den 3/4 i Silvberg. Tyvärr finns ingen dödbok, vare sig i Silvberg eller Tuna för detta år, så uppgiften går inte att kontrollera. De hade gift sig 1826 i Silvberg,  och det var mannens andra äktenskap. Nästa gång jag hittar dem är i AI:21a, sid 332. nu är bara sonen Carl Gustaf hemmaboende. Han står först med efternamnet Bergström, sedan Spik. I båda böckerna i Tuna står att Anna Lovisa var född i Stockholm 1796.
I AI:22a, sid 334 Norr Romme hittar jag soldaten Carl Gustaf Spik, f 1834 20/8, hans hustru och tre barn, men däremot inte modern. 1865 flyttade soldatfamijen till Sörbo (sid 7 i samma bok) men fortf. utan modern.
Tillsvidare tar jag paus här.
Hälsningar
Leif O