NULL Skriv ut sidan - Släktforskning i Finland

Anbytarforum

Titel: Släktforskning i Finland
Skrivet av: Robert Stenerhag skrivet 2008-12-17, 09:35
Hej alla!
 
Jag instämmer med de två föregående, använder själv ofta digiarkivet.
 
För att göra en kommentar till språkbruket så hittade jag brytningspunkten för St Michels landsförsamling så sent som förra veckan. I St Michels födelse-och dopböcker övergick man till finska 1/1 1883. Så fram till dess är det inga som helst problem med att läsa kommentarer och anmärkningar förutsatt att man kan tyda prästens kråkfötter.
 
Som Leif säger kostar det en slant att släktforska i Finlands kyrkböcker. Själv köper jag mina egna mikrokort då jag inte alltid kan planera i förväg när jag ska läsa mikrokort samt oftast bara har nån timme på mig (har småbarn samt studerar). Nu kommer de dock att upphöra med försäljningen av mikrokort den sista juni nästa år, sedan är det meningen att de ska digitalisera allt och lägga upp på Internet med början 2010. Antagligen blir det en betaltjänst precis som Genline och SVAR här i Sverige.
 
Som Leif vidare säger så har de ju 100 års sekretess i Finland vilket ställer till det litet för mig då jag i nuläget är intresserad av att hitta alla barn som min morfars mor födde, den första fick hon 1902 (ett dödfött tvillingpar) och den sista fick hon 1928, jag får med andra ord vänta 20 år innan jag kan kolla upp den sista (som iofs fortfarande lever och har varit till hjälp för mig och en av mina mostrar i våra efterforskningar om släkten).
 
Däremot om du vill ha hjälp i diverse frågor på ett forum så kan det uppstå språkproblem. Har själv inte försökt få någon hjälp än, men det forum jag är med i (för släkter från Savolax) diskuteras det bara på finska och jag gör så gott jag kan för att försöka förstå vad de pratar om.
 
Hoppas du får den hjälp du söker Carina.
 
/Robert