NULL Skriv ut sidan - Släktforskning i Finland

Anbytarforum

Titel: Släktforskning i Finland
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2008-12-16, 23:05
Carina,
 
Delar inte alls Thoms åsikter!
 
Jag har t ex nyttjat  Westside, Det österbottniska släktforskningforumet under flera år och förutom att jag har fått tips och hjälp med mina svensk-finska anor har jag där också kunnat hjälpa andra.  
 
Numera är diskussionsforumet omgjort och det krävs registrering. Men det faktum att tröskeln har blivit högre innebär inte att innehållet, dvs. chansen att få svar och hjälp, skulle vara sämre än tidigare. Tvärtom skulle jag vilja säga!
 
Sedan var Finland en del av Sverige tills för 200 år sedan, vilket innebär att kyrkoböckerna så långt är skrivna på svenska över hela Finland. Däremot har Finland 100 års sekretess och det är inte alls lika lätt att få svar direkt från pastorsexpeditionerna vid brevkontakt som i Sverige. Det är en brist.  
 
Kyrkoböckerna (rullfilm) för Österbotten brukar jag låna från Riksarkivet i Helsingfors via Örebro Stadsarkiv. Man kan låna högst 4 rullar åt gången och det kostar 11 EUR. Förteckning över det finska kyrkoboksbeståndet brukar finnas på större stadsarkiv eller länsbibliotek. Detta har fungerat utmärkt för mig.  
 
För det går inte att blint förlita sig på allehanda sekundärkällor på nätet från andra sidan pölen utan man måste faktiskt ibland söka själv i primärkällorna, och det kan kosta en slant. Dessutom är bara en bråkdel tillgängligt, även om det kommer nytt material hela tiden. Men det går med snigelfart. Och har man inte tid att vänta måste man själv, som sagt, söka i primärkällorna.  
 
En riktigt God Jul till dig också!  
 
/Leif