NULL Skriv ut sidan - Wallis, Johan gift med Lauren, Helena död 1814_

Anbytarforum

Titel: Wallis, Johan gift med Lauren, Helena död 1814_
Skrivet av: Louise Hässelbäck skrivet 2004-11-21, 14:29
Hj JK! Detta var mycket intressant. Jag är tacksam för uppgifterna ang. förlisningarna. Det har jag aldrig fått berättat för mig. Hela min barndom har jag hört denna fantastiska historia om Gustaf Wallis och hans återkomst. Jag har en del saker bevarade som han hade tagit hem från sina resor.
Om det nu stämmer att Johan Wallis gick till sjöss och var borta i många år innan han besökte modern i Luleå så verkar det tänkbart att han klarade förlisningen i Öregrund. 1801 var han ju bara 22 år och kunde väl knappast ha varit ute till sjöss så många år, särskilt inte om han dessutom var handelsbokhållare. Hans titel kan väl också passa ihop med att han skulle vara anställd på ett kansli i Åbo. Jag har inte lyckats hitta några barn till Johan Wallis och Helena Laur?n i Åbo. För övrigt verkar det finnas skeppsfolk bland Laur?n i Finland.  
Du vet möjligen inte vad skeppen hette som förliste i Lissabon eller i Öregrund? Kan Öregrundsskeppet ha anknytning till Finland? Jag vill nog gärna tro på att Johan klarade sig, åldern i dödboken stämmer bra och, som du säger, så kan Gif mycket väl vara en förkortning av Gustaf.
Egentligen skulle vi väl föra in detta under Släkter: Wallis, det kan ju finnas fler som är intresserade. Där kan man ju också fylla på med mer uppgifter, om man nu hittar dem.
 
Tusen tack!
Louise