NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 februari, 2014
Skrivet av: Lars Lundell skrivet 2014-02-03, 22:32
Hej Roger,
 
Ja, hon borde heta Olsdotter med Olof Andersson som far, men frågan är om man inte har skrivit fel namn på fadern i personalieboken.
 
Eftersom hon gifter sig 1719 så borde Anna finnas med i husförhörslängden AI:2 i Vikarbyn och jag kan inte hitta någon Olof Andersson med hustru Margeta och dotter Anna, vare sig ovan eller nedan gatan. Däremot finns en Anders Olofsson i Vikarbyn nedan gatan nr 7 (A:2 s311) med rätt namn på hustrun och som har bl a en dotter Anna f 13.4 och döpt Mis[ericordia] 1700.  
 
Det som är problem med detta är att i dopboken finns ingen Anders Olssons dotter Anna, än mindre något barn fött 13.4 1700. Däremot döps Misericordia 1700 Anders Olssons i Viken dotter Margeta, född 14.4 (C:4 s30). Men även här är det ett problem i det att det finns ingen Anders Olsson i Vikarbyn som, enligt hfl AI:2, har en dotter Margeta född 1700. Den ende med detta namn i Vikarbyn är Anders i nr 7 nedan gatan. Jag tror att man i födelseboken helt enkelt har skrivit fel namn på barnet och tagit moderns namn, Margeta istället för Anna. Det som talar för detta är dels att faderns namn i dopboken är korrekt och dels att dopsöndag och år i husförhörslängden stämmer överens dopbokens.
 
Det som gör att jag tror att det rätta patronymikonet är Andersdotter är flera saker, trots misstagen enligt ovan:
- Anna kallas hela tiden för Andersdotter i de källor där hennes patronymikon finns noterat, tom i personalieboken. Det enda som gör att detta skulle vara felaktigt är anteckningen om fadern i personalieboken från 1782, vilket tidsmässigt är långt från den äldsta källan, vigselboken 1719.
- son nummer 2 döps efter den förmodade morfadern till Anders (förste sonen döps efter farfar till Knut) och inget av barnen verkar ha döpts till Olof.
- såvitt jag kan se finns ingen lämplig Olof Andersson i Vikarbyn omkring 1700 enligt hfl AI:1 och AI:2. Den ende Olof Andersson som jag hittar finns i AI:1 och ovan gatan nr 1, men han är född 1627 med en hustru född 1620.
 
Du kan ju kolla faddrarna till Lars och Annas barn och se om några av hennes (förmodade) syskon enligt AI:2 finns med. Det finns en Jon Olofsson som fadder vid sonen Knuts dop och detta är namnet på Anders Olofssons måg i AI:2 s311.
 
Mvh Lars