NULL Skriv ut sidan - Balck

Anbytarforum

Titel: Balck
Skrivet av: Carl Szabad skrivet 2000-04-10, 21:32
John! En kommentar till artikeln i Släkt och Hävd 1997: Det förvånar mig att författaren använder ett 150 år gammalt herdaminne som källa för anfadern. Som jag tidigare nämnde har Olof Phardonis aldrig kallat sig Balck i Ångermanlands Nora 1588-1590. Jag har i dag granskat Västmanlands handlingar 1585-1587 där jag återfunnit hans sigill med initialerna O PH under några längder rörande Nora i Uppland. Han skrivs dock aldrig annat än herr Olof där. Vare sig Fant/Låstbom (1842-1845) eller Fjärdhundra kontrakts (1997) herdaminne har kunnat spåra hans ursprung, det senare eftersom det börjar först 1593. Åland stämmer således inte, fadersnamnet Farde förekommer inte alls där.
 
I övrigt var Olof Phardonis huskaplan åt Erik XIV när han satt fången på Gripsholm hösten 1572 (meddelat av Peter Sjölund, Umeå), så det finns säkert mer material om honom.
 
För övrigt står det fel i Fjärdhundra kontrakts herdaminne under Johannes Olai Balck, Olof Phardonis var kyrkoherde i Nora i Uppland, inte Västmanland. Detta framgår av Västmanlands handlingar, där det således gäller Nora i Våla och Simtuna härad.