NULL Skriv ut sidan - Savolax

Anbytarforum

Titel: Savolax
Skrivet av: Anita Berglund Eriksson skrivet 2005-05-03, 05:08
Maud! Om jag får tala för egen del, så har jag ingenstans påstått att de källanvisningar jag har är sanna. (Det kan jag f.ö. inte påstå om de många urkunda källor som jag definitivt har hittat själv i andra sammanhang heller. Många av dem känns väldigt osäkra ja t.o.m. osanna av många skäl. Tex hur ett innehåll ska tolkas)
 
När det gäller publiceringen av Omsjöfinnarna som jag har på min hemsida, som helt är baserat på Rune Edströms egen forskning, har jag ansett att det är fullt tillräckligt med de utförliga källanvisningar som Rune Edström bifogat. Jag förlitar mig på honom och de sekundära källor han i detta fall har redovisat. Om någon hittar fel eller har en avvikande åsikt så vet jag att både Rune och jag är tacksamma för rättelser. Inte minst kan denna diskussion ev. vara ett led komma vidare i detta ämne!
 
Huruvida vissa författare, som tex Gothe, som du nämner, inte är helt tillförlitliga kan jag inte avgöra. Om jag nämner Gothe som källa så är det upp till var och en att tro på det eller inte! Min forskning är inte i första hand en vetenskaplig forskning och när det gäller publiceringen av Omsjöfinnarna, nöjer jag mig med de sekundära källor som Rune har uppgett.  
 
Jag är definitivt ingen expert på dessa finnar, och har heller inte utgett mig för att vara det, så dina tillrättavisande råd bryr jag mig inte så mycket om.  
 
Anita