NULL Skriv ut sidan - Savolax

Anbytarforum

Titel: Savolax
Skrivet av: Maud Wedin skrivet 2005-05-02, 10:03
Hej
 
Tack för alla svar med klargörande källhänvisningar!  
 
Då kan jag nog tämligen säkert säga att det är Saloheimo som ligger bakom uppgifterna om Anders Anderssons ursprung i Äänekoski. Jag har några källkritiska synpunkter på tolkningarna av Saloheimos forskning.
 
Veijo Saloheimo, prof emeritus i historia vid Joensuu universitet, har gått igenom stora mängder källmaterial i Finland. Bl.a har han undersökt soldatrymningar under 1600-talet. När det gäller den skogsfinska kolonisationen har han däremot inte forskat i de svenska källorna, mer än läst tillgänglig litteratur (t.ex Gothe). Om han då i sina finska källor har en uppgift på att en Anders Andersson försvinner från Äänekoski i slutet av 1500-talet, så har han letat i t.ex Gothes böcker och där funnit uppgifter om en Anders Andersson i Omsjö och lagt upp hypotesen att det är samma person. Det har han gjort som ett första steg mot identifikation. Sedan behövs fler och kompletterande uppgifter för att fastställa riktigheten. Tyvärr har hans material ofta använts som fakta och sanning istället för den samling hypoteser de är och det har nog aldrig varit hans avsikt att de skulle användas som facit.
 
Problemet att hitta en Anders Andersson i den väldiga mängden skogsfinnar som flyttar vid denna tid gör att identifikationen blir som att leta efter en nål i en höstack.
 
För att förstå hur osäker hypotesen är kan man konstatera att en ev. Anders Andersson som flyttar från Äänekoski kunde ha flyttat åt vilket håll som helst, norrut i Finland, österut mot Ryssland, söderut mot Baltstaterna eller västerut mot Sverige. I Sverige kan kan ha bosatt sig längs bältet Södermanland-Karlskoga (1580-90 tal) eller kommit till Norrland. I min databas över skogsfinnar i södra och mellersta Norrland (från Gästrikland till Ångermanland) finns ett tiotal Anders Andersson från 1590-talet fram till 1630 som skulle kunna vara identisk med honom.
 
Omsjö-hypotesen är fortfarande möjlig, men man måste ha kompletterande uppgifter. Att ange ett ursprung i Savolax ger ingen hjälp. Äänekoski ligger inte i Savolax, men familjen hade sannolikt sitt ursprung därifrån tidigare under 1500-talet. Det hade de flesta skogsfinska familjer.
 
Hälsningar
Maud